Afscheid Sri Lanka

2 januari 2018 - Negombo, Sri Lanka

Hoi allemaal, hierbij onze laatste blog vanuit Sri Lanka!

Het weekend van 23 en 24 december hebben wij afscheid genomen in Anuradhapura. Op zaterdag hadden we de workshop en sportmiddag en op zondagavond hadden we het afscheidsfeest in Avanthi.

De workshop was een actie van ons onderzoek. Hierin hebben we verschillende activiteiten gedaan binnen het thema communicatie. Een aantal voorbeelden van activiteiten zijn: met blinddoek je partner vinden, in je groep met papier en plakband een zo hoog mogelijke toren maken, een nieuwe betekenis geven aan voorwerp en deze ook uitbeelden (individueel voor de groep). Eén van onze favoriete spellen was het spel met de eieren. Samen met je groepje moest je een manier bedenken om een rauw ei te beschermen tegen een hoge val. Hierbij mocht je plastic zakken, karton, papier en plakband gebruiken. Toen iedereen klaar was kwam de verrassing. Er kwam een man (de kokosnootplukker) en die klom als een aapje in een hoge boom. Vervolgens werden de verschillende eieren met omhulsel naar boven getakeld. De man gooide ze één voor één naar beneden. Slechts 1 ei heeft het overleefd!
In de middag hebben we een sportmiddag gehouden op het sportveld voor Nimal's huis (hier was ook de workshop). We hebben met zijn allen cricket gespeeld en vervolgens waren er nog meerdere volleybalwedstrijden. Daarna was er nog een afterparty op de veranda van Nimal, hierbij waren meisjes enthousiast aan het dansen (+ Jolein). Het was een super leuke dag met mooi weer en veel blije gezichten, kortom zeer geslaagd!

Op zondag gingen we rond 19:30 naar Avanthi. Hier aangekomen waren wij alle drie positief verrast. Er was een professionele licht- en geluidsinstallatie en een DJ. De meisjes van Avanthi hadden verschillende acts voorbereid, waaronder zang, dans en toneel. Tussendoor werden wij ook gevraagd om te zingen, dit deden wij natuurlijk met veel plezier (Brabant, Guus Meeuwis). Er werd tussendoor telkens over 'de olifant' gepraat, die onderweg zou zijn, maar wij hadden geen idee waar ze het over hadden. Op een gegeven moment kwam de olifant, bestaande uit twee Sri Lankanen onder een laken. Als je onder de olifant door zou gaan zou je een lang leven voor je hebben. Dit wilden wij natuurlijk graag! Toen we één voor één onder de olifant door liepen kwam er een flinke plas over ons heen, dit was natuurlijk hilarisch voor de meisjes en andere omstanders. Aan het eind kwam het toneel, hierin speelden de meisjes dagelijkse situaties van Avanthi op een spottende manier na. Hieruit bleek dat de meisjes grote stappen hebben gezet qua zelfvertrouwen en communicatie, omdat ze dit durfden. Daarna hebben we de aankopen van ons sponsorgeld overhandigt, zie de volgende alinea voor meer informatie hierover. Hierna begon het echte feest. De muziek begon en er werd flink gedanst. Wij deden daar natuurlijk aan mee. Om 00:00 was Louise jarig. Happy Birthday werd opgezet en iedereen zong mee. Daarna kregen we alle drie een eigen oorkonde/plakkaat. Hierop stond een dankbetuiging vanuit het Institute of Rural and Social Development (de organisatie van Nimal). Daarna was het tijd om afscheid te nemen van de meisjes, dit viel ons zwaar, omdat we met hen een hechte band hebben opgebouwd.

Dan nu het stuk over de aankopen van het sponsorgeld. We hebben een aantal grote aankopen gedaan en een aantal kleinere. We hebben drie naaimachines met motor gesponsord, zodat de meisjes zich kunnen voorbereiden op het werk in de textielfabriek. Daarnaast kan het ook van pas komen in het dagelijks leven. Verder hebben we stof gesponsord, zodat de meisjes deze kunnen gebruiken met het naaien. Verder hebben we een hoop schoolspullen gesponsord. Waaronder voor elk meisje een gevulde etui, lunchbox en een kleurboek. Daarnaast hebben we verschillende soorten en maten schriften en boekenkaften gekocht. In de etui zitten onder andere stiften, kleurpotloden, grijze potloden, puntenslijpers en gummen. Deze, en het kleurboek zorgen er voor dat de meisjes de mogelijkheid hebben om zelf te tekenen wanneer ze willen (was voorheen nauwelijks mogelijk), dit stimuleert de ontwikkeling en de creativiteit van de meisjes. Daarnaast hebben we voor een nieuw meisje in Avanthi een schooltafel en stoel gesponsord. In Sri Lanka moet je deze kopen, anders is het niet mogelijk om het onderwijs te volgen.

Op maandag 25 december (verjaardag Louise) zijn we vertrokken van Anuradhapura naar Hikkaduwa, een kustplaats in het zuiden. We zijn met een gehuurde auto gegaan, een Sri Lankaanse vriend (Sameera) reed. Deze rit koste ons 7 uur (met een aantal pauzes). Tussendoor zijn we gestopt voor een heerlijke verse fruit juice, lunch en een stuk taart! Eenmaal aangekomen bij het guesthouse hebben we genoten van een welkomstdrankje en zijn we naar het strand gegaan om wat te drinken en te eten. De rest van de dagen hebben we gevuld met chillen aan het strand, surfen, tempels bezoeken, een bezoek aan het museum over de tsunami van 2004 en de boeddha ter herdenking van de slachtoffers.

Met oud op nieuw wilden wij natuurlijk ook een feestje meepakken! We zijn eerst aan het strand gaan eten, vuurwerk gekeken en vervolgens hebben we gefeest op meerdere strandfeestjes!

Deze blog schrijven we vanuit Negombo, onze laatste plek voordat we weer naar het koude kikkerlandje vertrekken! Onze eerste vlucht vertrekt om 19:00 en wij landen donderdag rond de middag weer in Nederland. We kijken er een beetje tegenop om na 3 maanden zon de kou in te gaan, maar wel naar uit om onze familie en vrienden weer te zien!

Tenslotte willen wij onze sponsors nog heel erg bedanken, door hen hebben wij een hele mooie donatie kunnen doen aan het Avanthi Devi Girls Home!

Groetjes en tot snel!

Zingen workshopdag Doneren Doneren..

Dansenn. Dansen

Tempel Herdenkingsstandbeeld tsunami Albinoturtle Turtlefarm

Strand Hikkaduwa Uitbeelden voorwerp

Kokosnootplukker Kijken naar de workshop Samenwerken toren bouwen

1. Francien Vos:
    2 januari 2018
    Jullie alle 3 hebben een steen verlegd....
    Mooie herinneringen gemaakt!!
    Goede terug reis naar Nederland.
  2. Ri:
    2 januari 2018
    Wat ben ik trots op jullie!!! Jullie hebben zo'n mooie dingen gedaan. Echt wauw. Een hele fijne reis allemaal en tot snel lieeeve Joline!!! Can't wait xxxx love Ri
  3. Maria Heesmans:
    3 januari 2018
    Jullie hebben geweldige dingen gedaan fijn voor de meisjes goeie reis terug en tot ziens groetjes Maria
  4. Anja:
    3 januari 2018
    Hey kanjers! Wat hebben jullie veel bereikt in die drie maanden! En een onvergetelijke tijd gehad. Goeie terugreis en tot morgen op Schiphol! Groetjes Anja