Backpacken door Sri Lanka

29 november 2017

Het is alweer een tijdje geleden dat we een blog er op hebben gezet maar we hebben het druk gehad met allemaal leuke dingen!

We zijn als eerst een weekend naar Trincomalee geweest met Mila en Sanne samen. Hier zijn we naar een hele mooie hindutempel geweest en hebben we in een heel leuk hotel overnacht. De volgende dag zijn we naar Pigeon Island gegaan met een bootje, waar we heel mooi hebben gesnorkeld. En zelfs naast een grote schildpad gezwommen hebben.

Na dat weekend hebben we een nachtje bij Nimal geslapen en de volgende ochtend zijn we begonnen aan de reis. Deze begon met de reis naar Kandy. Hier zijn we als eerst rond gaan neuzen op de markt en vervolgens zijn we met een tuktukje naar het cultureel centrum gegaan om de kandy dancers te zien. Dit was bijzonder om te zien, vooral ook omdat het niet allemaal heel soepel ging en we het idee hadden dat ze hier niet zoveel om gaven. De tweede dag hebben we gevuld met een bezoek aan de grote boeddha op de berg, de botanische tuinen en het verhuizen naar een ander hotel.

Woensdags zijn we met de trein van Kandy naar Nuwara Eliya gegaan. Een hele mooie treinreis maar we hadden het idee dat we aan de verkeerde kant van de trein zaten. We zijn in Nuwara Eliya naar de Lovers Leap waterval gegaan (waar onze tuktukchauffeur voor gids speelde) en zijn we nog naar een tempel geweest. We zijn hier ook de wandeling van worlds end gaan lopen, een hele mooie wandeling van 3 uur met prachtig uitzicht en een mooie waterval. Ook hebben we Pedro Tea Estate bezocht (een theefabriek met theevelden) en eindelijk weer van echte goede koffie genoten. Verder zijn we op de paardenrenbaan geweest en hebben we een rondje gelopen door het stadje waarbij we de Britse invloeden erg goed konden zien. Daarnaast hebben we in de avond op de bank, onder een dekentje (ook voor de verandering!) pizza gegeten.

De weg naar Galle was 7,5 uur als een sardientje in de bus zitten. We merkten hier al snel dat het erg toeristisch is en dat we dit minder gewend zijn omdat dat in Anuradhapura een stuk minder is. We hebben wel genoten van een mooie wandeling langs het fort en een heerlijke gezonde lunch waarbij de groentes nog kraakten tijdens het eten! Vervolgens zijn we naar Jungle Beach gegaan om een middagje te chillen en bij te komen. Het was heel mooi en je moest eerst ook echt door de bushbush om er te komen. De volgende ochtend hebben we ergens gegeten waar we nooit hadden gedacht dat we zouden eten. The calorie counter! Maar het bleek dat zij heel lekker en gezond eten hadden, dus de naam namen we maar voor lief. Daarna hebben we een tuktuk gepakt naar de volgende bestemming: Mirissa.

Hier hebben we de middag aan het strand gelegen en geprobeerd te zwemmen. Maar doordat er best heftige golven waren lukte dit niet bepaald. Verder was er ook een soort van rots in het water waar Louise en Jolein even zijn gaan kijken. Louise had natuurlijk haar waterschoentjes aan en durfde er zelfs op te klimmen! Die avond zijn we vroeg naar bed gegaan, want de volgende dag stond de wekker (weer) vroeg en deze keer stond het walvis spotten op de planning. Na 10 minuten in de boot waren al de eerste mensen ziek geworden, ondanks de zeeziekpilletjes die vooraf uitgedeeld waren. We hebben wel veel walvissen kunnen spotten. We hebben sperm whales (potvissen) en een blue whale (blauwe vinvis) gezien. Hierna hebben we onze reis voortgezet naar Deniyaya.

In Deniyaya zijn we naar het rainforest gegaan. Hier hadden we een wandeling door het regenwoud. Hier helaas minder dieren dan verwacht gezien (wel bloedzuigers genoeg). maar wel een mooie wandeling met als hoogtepunt de waterval. Dit komt omdat we onder de waterval konden zwemmen, wat we natuurlijk na zo'n bezwete wandeling graag deden. Na het opfrissen hebben we de bus naar Uda Walawe gepakt.

Hier hebben we de volgende ochtend weer een jeepsafari gedaan. Het was heel mooi weer en we hebben heel veel dieren gezien zoals olifanten, waterbuffels, de ogen van een krokodil en veel vogeltjes. We hadden een goede gids die ons alles goed aan kon wijzen en informatie hierover kon geven.

De volgende plaats van bestemming was Ella. Hier hebben we the little adams peak beklommen. Dit was een mooie wandeling omdat je ook langs de theevelden kwam waar vrouwen in aan het werken waren en er heel mooi uitzicht vanaf de top was. Verder hebben we de Nine Arches bridge bekeken, de cavetempel die uiteindelijk ongeveer alleen een rots bleek te zijn, de waterval bekeken, een kookworkshop rice and curry gedaan en de Ella Rock beklommen. Bij de Ella Rock moest je het eerste stuk over het spoor lopen maar dit kan daar gemakkelijk omdat de trein maar 20km per uur rijdt en hij veel geluid maakt. Hier was natuurlijk ook erg mooi uitzicht! Wel opvallend is dat mensen hier echt alles op hun slippertjes doen, zoals een berg beklimmen (zelfs de oudere mensen).

Daarna de treinreis van Ella naar Kandy gemaakt. Dit was een lange maar mooie reis! Toen we in Kandy waren zijn we weer even naar de markt geweest omdat ze daar hele leuke tasjes hebben en zijn we na het heerlijke eten terug gegaan naar het hotel.

De laatste bestemming was Polonnaruwa. Hier hebben we een fiets gehuurd om in de oude koningsstad rond te fietsen. Dit was heel mooi maar wel erg warm. De volgende dag zijn we rond de middag weer naar Anuradhapura gegaan.

In Anuradhapura kwamen we er achter dat we feedback op onze onderzoeksopzet hadden gekregen. Hier stond in dat we trots mochten zijn op het verslag en dat ze vertrouwen hadden in het onderzoek. Een hele lekkere terugkomer dus!

Backpacken  Jungle beach Galle

Jungle Beach  Kansen spreiden bij de trein Nine arches bridge Polonnaruwa

Tempeltrincomallee Tempel Trincomallee  Treinritjes Waterval worlds end

Worlds end (2)  Worlds end

Zwemmen in het regenwoud bij een waterval Polunaruwa

Trein Ella-Kandy Uitzicht vanuit The Ella Rock

Little Adams Peak  Uitzicht Little Adams Peak The Ella Rock Theeplukkers Ella

Uda Walawe National Parc (3) Uda Walawe National Parc (2) Uda Walawe National Parc Bus Deniyaya-Uda Walawe Sinharaja Forest (2)

Sinharaja Forest GalleLake Gregory Nuwara EliyaKansen spreiden bij de treinBinnenkant grote boeddha KandyKandyan DanceAqua Inn TrincomaleeUitzicht TrincomaleeTempel Trincomallee

1. Brigit:
    29 november 2017
    Ziet er geweldig uit Jolein! Fantastische ervaring die je meeneemt.
    Leuk om wat bekende plaatsen voorbij te zien komen. Veel succes met jullie werkzaamheden. Komt vast goed met jullie zorg en enthousiasme!! groetjes!!
  2. Carolyn:
    29 november 2017
    Volgens mij heb je het erg naar je zin Jolein. Mooie foto's van een bijzondere tijd. Geniet ervan.
  3. Anja:
    30 november 2017
    Mooi verslag dames! Julie hebben veel van het mooie Sri Lanka gezien in die 2 weken. En dan bij thuiskomst een positieve feed back! Dan kun je weer met veel energie verder! Succes! Groetjes Anja
  4. AnneMarie Cremers:
    4 december 2017
    Wat leuk om jullie enthousiaste verhalen te lezen! prachtig mooie foto's en belevenissen. succes en plezier in jullie werk! groetjes AnneMarie