Het lijkt misschien van buitenaf wel een vakantie

17 december 2017 - Anuradhapura, Sri Lanka

Het lijkt misschien van buitenaf wel een lekkere vakantie, maar eigenlijk zijn wij van maandag t/m vrijdag de hele dag bezig met het onderzoek. We hebben ook meerdere weekenden doorgewerkt! Nu we terugkijken zijn we eigenlijk bijna steeds met het onderzoek bezig. Omdat we hier echt in de cultuur zitten en non-stop bij elkaar zijn is het heel handig om even te zeggen: "ik zat trouwens nog te denken". Om jullie een beetje mee te nemen in het proces en de omgeving hier deze blog!

Als eerst een korte samenvatting van wat vaak onze planning is.

08:00 opstaan, aankleden, ontbijten etc.

09:00 in onze chill-kleren literatuuronderzoek doen/ voorbereiden van een activiteit/ evalueren van een activiteit of overleg ( bijvoorbeeld over wat voor ideeën we in de nacht hebben bedacht)

13:00 een echte Sri Lankaanse lunch met rijst en curry. Deze tijd is natuurlijk flexibel want tijd is flexibel in Sri Lanka.

13:45 omkleden naar Avanti kleren, haren goed vastmaken en tea tree olie in ons haar doen tegen de luizen. En natuurlijk de benodigdheden voor de middag verzamelen!

14:30 met de fiets op weg naar Avanti

15:00 eerst even gezellig bijpraten en de kamers bekijken voor de wedstrijd. Hier in Avanti vullen we onze tijd iedere dag anders in. De ene keer doen we een spelletje of gaan we knutselen om aan de band te werken. En een andere keer zijn we bijvoorbeeld bezig met een mindmap of actie voor ons onderzoek.

17:00/17:30 terug naar huis met onderweg natuurlijk een stop bij de fruitjuicebar!

18:00 terug bij het huis en eerst even opfrissen. Hier hoort luizenkammen natuurlijk bij. En verder doet iedereen een beetje zijn eigen ding tot het eten.

19:00 Avondeten waarbij roti en kottu onze favoriet is!

20:00 tijd voor een spelletje of tijd voor onszelf met een boekje in bed. In het begin werd het ongeveer iedere dag uno! En vervolgens slapen.

Hieronder een klein overzicht van wat we in de weken ongeveer hebben gedaan.

In de eerste weken zijn we voornamelijk in Avanti bezig geweest met contact maken en een band opbouwen door middel van volleybal of spelletjes. En ondertussen zijn we in de ochtenden bezig geweest met literatuuronderzoek. Daarnaast hebben we gekeken hoe we het onderzoek verder wilde vormgeven, en dit beschreven in een onderzoeksopzet.

Hierna waren we 2 weken op reis, erg vervelend.

Toen we terugkwamen zijn we begonnen met het uitvoeren van ons plan. Hiervoor hebben we bijvoorbeeld 6 interviews gehouden, een mindmap (woordenspin over een onderwerp met daarbij associaties) gemaakt met de meisjes en observaties uitgevoerd.

Hieruit bleek dat ons plan moest worden aangepast. Het onderzoek richten we op het onderling contact maken van de meisjes en contact maken met de buitenwereld, dit gericht op werk.

Hiervoor hebben we al 2 verschillende acties uitgevoerd. We zijn begonnen met het laten invullen van een leeg stripverhaal. Dit zodat ze zich moesten inleven in de personages van het verhaal. Daarnaast hebben we een soort 30-secondsspel gemaakt. Hierbij moeten meisjes afbeeldingen uitbeelden, waarbij de andere het moeten raden wat er wordt uitgebeeld. Hiervoor hebben we afbeeldingen van dagelijkse Sri Lankaanse activiteiten en beroepen uitgekozen.

Indrukken van Avanti

Toen we ruim 2,5 maand geleden bij Avanti kwamen was het nogal overweldigend. Dit doordat er heel veel meisjes zijn, ze een andere taal spreken en veel meisjes meteen op je af kwamen. Maar ook om te zien onder wat voor omstandigheden zij leven. We merken dat we hier inmiddels aan gewend zijn. Terugkijkend zien we hoe meisjes zich hebben ontwikkeld en zijn veranderd. Het doet goed om dit voor ons vertrek te beseffen en de verandering te hebben gezien.

In onze laatste week willen we nog veel met de meisjes optrekken en onze tijd hier op een fijne manier afsluiten.

30 seconds mindmap

Chillen Stripverhaal maken Even bijkletsen

even gek doen Meiden van Avanti woonkamer avanti (2) woonkamer avanti

Doos voor het spel maken 30secondsspel volleybal Tijd om aan de band te werken

Buitenplaats meiden van avanti (2) buitenplaats (2) Avanti

Begintijd bij avanti

1. Daisy:
    18 december 2017
    Leuk om ook jullie dagelijks leven te zien! volgensmij zijn de meisjes erg blij dat jullie er zijn. succes nog met jullie onderzoek😚
  2. Anja:
    19 december 2017
    Hoi dames, ik ben trots op jullie! Echt fantastisch hoe jullie daar een positieve bijdrage leveren. Ik ben heel blij dat ik dat met eigen ogen heb kunnen zien en de sfeer heb mogen proeven. Maak er nog een paar fijne dagen van bij Avanti! Groetjes Anja
  3. Mathilde Dijkhuis:
    20 december 2017
    Ayubowan dames,

Aan het begin van jullie verblijf in Sri Lanka kreeg ik van Miranda de link van jullie blog. Dit onder het mom van 'ben jij hier ook niet geweest vorige jaar!?'. Grappig en toevallig dat we iemand gemeenschappelijk kennen. Sindsdien zijn zowel ik als Anja trouwe fans van jullie blog en kijken we iedere keer weer uit naar nieuwe verhalen. Heerlijk om af en toe te kunnen lezen hoe het met jullie gaat, hoe jullie het Sri Lankaanse leven ervaren, de Sri lankaanse cultuur en uiteraard Avanti en heerlijke vakantiefoto's! Grappig, leuk, interessant en sommige dingen ook zo herkenbaar voor ons, waardoor gedachten geregeld weer even terug zijn in Sri Lanka, Anuradhapura en/of Avanti!
    Erg interessant om dit keer te lezen waar jullie staan in het onderzoeksproces en hoe jullie dit in grote lijnen hebben vormgegeven. Erg mooi om te lezen dat jullie inmiddels zien hoe de meisjes zich ontwikkelen en dingen zien veranderen. Het besef van wat 'er zijn' en jullie uitgevoerde acties voor invloed kunnen hebben is erg goed om te hebben. Mooi, tof en misschien wel het meest waardevolle wat jullie straks mee terug nemen naar Nederland ;) Maar voor nu eerst nog even heerlijke genieten van alles daar, lekker de tijd nemen om goed en fijn afscheid te kunnen nemen van de meisjes en de ontzettend lieve mensen in en om jullie huis :) Uiteraard heel veel succes met de laatste loodjes voor jullie schriftelijke verslaglegging!! Zet 'm op! (Y)

Groetjes, Anja & Mathilde